Hoe organiseer je een promotioneel kansspel?

2018-09-12T08:43:18+00:0016 augustus 2018|Kansspel|

Het organiseren van een promotioneel kansspel is een mooie gelegenheid om jouw bedrijf of organisatie onder de aandacht te brengen bij het publiek. Voorbeelden van promotionele kansspelen zijn:

  • deelnemers sturen een antwoord op een vraag in. Uit alle goede inzendingen wordt een winnaar getrokken. Het kanselement is de trekking uit alle goede inzendingen;
  • een willekeurige zak chips met daarin een voorwerp dat recht geeft op prijzen of premies;
  • sweepstakes waarbij voorafgaand aan deelname de winnaars of winnende elementen van prijzen of premies bepaald zijn.

Je mag maximaal éénmaal per jaar per product, dienst of organisatie een promotioneel kansspel aanbieden. Dat betekent echter niet dat je niet meerdere malen per jaar een promotioneel kansspel mag aanbieden. Zolang er maar telkens een ander product, dienst of organisatie wordt gepromoot.

Algemene spelvoorwaarden

Promotionele kansspelen moeten aan allerlei regels voldoen. Zo moet de actie tijdelijk van aard zijn en mag er maximaal € 100.000 aan prijzen of premies worden weggegeven. Een andere belangrijke eis is het opstellen van algemene spelvoorwaarden. In de spelvoorwaarden staat onder meer wie de aanbieder is, binnen welke termijn deelname mogelijk is, op welke wijze deelname geschiedt, wat de kosten van deelname zijn en welke prijzen kunnen worden gewonnen. Het opstellen van spelvoorwaarden kun je eenvoudig regelen via onze online vragenlijst. Op basis van jouw antwoorden stellen onze juristen binnen 48 uur de actievoorwaarden voor je op.

>> Klik hier om actievoorwaarden op te stellen <<

Het opstellen van spelvoorwaarden promotionele kansspelen is verplicht. Beschik je niet over spelvoorwaarden of voldoen de spelvoorwaarden niet aan de vereisten zoals deze zijn opgenomen in de Gedragscode Promotionele Kansspelen 2014, dan handel je in strijd met de wet. In dat geval loop je het risico op een boete van de Kansspelautoriteit. Deze boetes kunnen variëren van enkele duizenden tot honderdduizenden euro’s. Serieuze bedragen dus.

Gedragscode Promotionele Kansspelen 2014

Het organiseren van een promotioneel kansspel is toegestaan, zolang wordt voldaan aan de voorwaarden zoals beschreven in de Gedragscode Promotionele Kansspelen 2014. Alle vereisten staan daarin vermeld, inclusief een toelichting. Het is dus belangrijk om dit document zorgvuldig door te nemen, voordat je een promotioneel kansspel gaat organiseren. Dit document kun je hier gratis downloaden: Gedragscode Promotionele Kansspelen 2014.

Ruime ervaring

In het verleden hebben wij onder meer Van Dobben (van de snacks), BP (aardoliebedrijf) en ShareCompany (Big Data Company) geadviseerd op het gebied van het organiseren van promotionele kansspelen.

About the Author:

Bart Wiersma
Bart heeft ruim 10 jaar ervaring als jurist bij Confirmo. Werkte in het verleden voor Maatwerk Advocaten in Nijmegen en gaf voorlichting op de HAN Hogeschool. Hij studeerde af in de richting bedrijfsjurist bij DSV op de afdeling Legal en Claims.