Platform-2-Business – Deel 4 – Mogelijkheden voor platforms om de dienstverlening te beperken, op te schorten en te beëindigen

Op 12 juli 2020 treedt de Verordening ter bevordering van billijkheid en transparantie voor zakelijke gebruikers van onlinetussenhandelsdiensten of “Platform-2-Business” wetgeving in werking. De p2b-verordening biedt platforms diverse mogelijkheden om de dienstverlening aan zakelijke gebruikers te beperken, op te schorten en te beëindigen, maar daarvoor gelden wel strikte regels. Hiermee worden zakelijke gebruikers van het platform beschermd tegen willekeur. Dit is al weer het vierde deel van vijf artikelen met betrekking tot de p2b-verordening. In het eerste artikel wierp ik een blik op de vraag: Voor welke bedrijven geldt de p2b-verordening? In het tweede artikel heb ik uitgelegd welke eisen [...]

2020-07-09T09:42:33+00:009 juli 2020|Online zakendoen|

Platform-2-Business – Deel 3 – Platformen moeten inzicht geven in rangschikking

Op 12 juli 2020 treedt de Verordening ter bevordering van billijkheid en transparantie voor zakelijke gebruikers van onlinetussenhandelsdiensten of “Platform-2-Business” wetgeving in werking. Volgens de p2b-verordening moeten platformen inzicht geven in hun rangschikking. Maar op welke manier moeten onlinezoekmachines en onlinetussenhandelsdiensten aan deze eis voldoen? En wat betekent 'rangschikking' precies? Dit is het derde deel van vijf artikelen met betrekking tot de p2b-verordening. In het eerste artikel wierp ik een blik op de vraag: Voor welke bedrijven geldt de p2b-verordening? In het tweede artikel heb ik uitgelegd welke eisen de p2b-verordening aan algemene voorwaarden stelt. Hieronder (deel 3) bespreek ik [...]

2020-06-30T10:41:55+00:0030 juni 2020|Online zakendoen|

Platform-2-Business – Deel 2 – Welke eisen stelt de p2b-verordening aan algemene voorwaarden?

Op 12 juli 2020 treedt de Verordening ter bevordering van billijkheid en transparantie voor zakelijke gebruikers van onlinetussenhandelsdiensten of “Platform-2-Business” wetgeving in werking. Dit betekent dat online platformen hun algemene voorwaarden zullen moeten aanpassen. Welke eisen stelt de p2b-verordening aan algemene voorwaarden? Dit is het tweede deel van vijf artikelen met betrekking tot de p2b-verordening. In het vorige artikel (deel 1) wierp ik een blik op de vraag: Voor welke bedrijven geldt de p2b-verordening? In dit artikel leg ik uit op welke wijze online platformen hun algemene voorwaarden moeten aanpassen. Vervolgens bespreek ik in deel 3 de belangrijkste rangschikkingsparameters waarover [...]

2020-06-17T09:51:53+00:0017 juni 2020|Online zakendoen|

Voor welke bedrijven geldt de p2b-verordening? Platform-2-Business – Deel 1

Op 12 juli 2020 treedt de Verordening ter bevordering van billijkheid en transparantie voor zakelijke gebruikers van onlinetussenhandelsdiensten of “Platform-2-Business” wetgeving in werking. Veel ondernemers vragen zich op dit moment daarom af: voor welke bedrijven geldt de p2b-verordening? Geldt de verordening ook voor mijn bedrijf? De verordening is van toepassing op online tussenhandelsdiensten en zoekmachines, die samen “platformen” worden genoemd. De nieuwe wetgeving stelt platformen onder meer verplicht om in hun algemene voorwaarden inzicht te geven in de wijze waarop zoekresultaten worden weergegeven (ranking) en wat de belangrijkste factoren zijn voor een hogere of lagere notering in de zoekresultaten. Ook [...]

2020-06-09T07:19:22+00:009 juni 2020|Online zakendoen|

Oma mag niet zomaar foto’s van kleinkinderen op social media plaatsen

Oma mag niet zomaar foto's van kleinkinderen op social media plaatsen. Voor het plaatsen van een foto heb je namelijk toestemming nodig van de ouders van het minderjarige kind. Zo oordeelde de voorzieningenrechter afgelopen week in een kort geding dat een dochter had aangespannen tegen haar eigen moeder. Wat was er aan de hand? De eiseres is de dochter van de gedaagde. Vanwege een ruzie heeft de dochter al ruim een jaar geen contact meer met haar moeder (oma). De dochter heeft zelf drie minderjarige kinderen van 14, 6 en 5 jaar oud. Haar oudste zoon van 14 heeft een [...]

2020-05-14T17:53:24+00:0014 mei 2020|Privacy|

Slimme deurbel: waar ga je mee akkoord?

Onlangs verschenen in het nieuws berichten over de oprukkende ‘slimme’ deurbel. Kennelijk maakt inmiddels zo’n 16% van de Nederlandse huishoudens gebruik van een deurbel met ingebouwde camera. Om beelden op te kunnen nemen en terug te kunnen zien, moeten gebruikers doorgaans een (service)overeenkomst met de aanbieder van de deurbel afsluiten waarop algemene voorwaarden (servicevoorwaarden) van toepassing zijn. In deze voorwaarden worden onder meer afspraken gemaakt over de wijze waarop de aanbieder de beelden van gebruikers mag gebruiken. De gemiddelde consument zal deze algemene voorwaarden en de privacyverklaring ter kennisgeving akkoord verklaren, zonder deze daadwerkelijk door te lezen. Maar waar geef [...]

2020-02-04T15:05:33+00:004 februari 2020|Privacy|

Is een website template auteursrechtelijk beschermd?

Onlangs ontving ik de volgende vraag van een van onze klanten (Alona Media): “Ik heb zelf een website template ontworpen dat zeer goed werkt voor het behalen van leads voor onze klanten. Deze template heb ik al voor meerdere klanten gebruikt als basis en dan passen we de foto’s, kleuren, logo en teksten aan per klant. Ik zou graag willen dat dit ontwerp/template van mij is, aangezien ik dit heb bedacht. Is het mogelijk om hier een soort van gebruiksrecht voor vast te leggen op de een of andere manier? Bestaat dit überhaupt voor websites? Zoals bijvoorbeeld ook de rechten [...]

2018-11-09T12:49:06+00:009 november 2018|Auteursrecht|

Hoe organiseer je een promotioneel kansspel?

Het organiseren van een promotioneel kansspel is een mooie gelegenheid om jouw bedrijf of organisatie onder de aandacht te brengen bij het publiek. Voorbeelden van promotionele kansspelen zijn: deelnemers sturen een antwoord op een vraag in. Uit alle goede inzendingen wordt een winnaar getrokken. Het kanselement is de trekking uit alle goede inzendingen; een willekeurige zak chips met daarin een voorwerp dat recht geeft op prijzen of premies; sweepstakes waarbij voorafgaand aan deelname de winnaars of winnende elementen van prijzen of premies bepaald zijn. Je mag maximaal éénmaal per jaar per product, dienst of organisatie een promotioneel [...]

2018-09-12T08:43:18+00:0016 augustus 2018|Kansspel|

Schadevergoeding wegens beëindiging contract door IT-leverancier

Een aantal weken geleden werd ik benaderd door een woon- en zorgcentrum uit Gelderland. Hun IT-leverancier had per brief aangegeven te stoppen met het onderhoud en de verdere ontwikkeling van een SaaS-dienst. Het woon- en zorgcentrum wilde weten of een IT-leverancier zomaar eenzijdig de stekker uit de SaaS-dienstverlening kon trekken? Opzegging door een IT-leverancier van een overeenkomst voor bepaalde duur. Mag dat zomaar? Het volgende was het geval: eind 2017 had mijn klant een overeenkomst gesloten met een grote IT-leverancier ten aanzien van de implementatie en het gebruik van SaaS-software. Het ging om een zorgapplicatie voor onder meer [...]

2018-07-30T14:48:02+00:0030 juli 2018|ICT|

Geoblocking verboden door Europese Commissie

Met de Verordening inzake de aanpak van geoblocking en andere vormen van discriminatie van klanten op basis van nationaliteit, verblijfplaats of plaats van vestiging in de interne markt en tot tot wijziging van Verordening (EG) nr. 2006/2004 en Richtlijn 2009/22/EG, komt eind 2018 een eind aan geoblocking. De Verordening inzake de aanpak van geoblocking (verder: de "Geoblockingsverordening") beoogt te voorkomen dat klanten worden gediscrimineerd op grond van nationaliteit, verblijfplaats of plaats van vestiging, met inbegrip van geoblocking, in grensoverschrijdende commerciële transacties tussen handelaren en consumenten met betrekking tot de verkoop van goederen en de verlening van [...]

2018-07-30T14:44:39+00:0014 mei 2018|E-commerce|